Jdi na obsah Jdi na menu
 


11. únor - Evropský den linky 112

112.jpgDne 11. února 2014 si připomeneme Evropský den linky 112. 

Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech  Evropské unie (dále jen EU).
 
Smyslem zřízení této celoevropské tísňové linky bylo poskytnout občanům členských států EU možnost obrátit se v nouzové situaci na záchranné složky (policie, hasiči, zdravotnická služba), a to na stejné číslo nezávisle na tom, ve které zemi se zrovna nacházejí, zdarma a z jakéhokoliv telefonního přístroje. Lidé totiž v rámci Evropy stále častěji migrují (ať již služebně či soukromě) a může být obtížné pamatovat si různá čísla národních tísňových linek, zejména ve stresové situaci.
 
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Způsob zavedení linky 112 stanovila vláda ČR svým usnesením z roku 2000 s tím, že jednotné evropské číslo tísňového volání - 112 bude provozováno souběžně se současnými národními linkami tísňového volání 150 pro potřeby požární ochrany, 155 pro potřeby zdravotnické záchranné služby a 158 pro potřeby Policie ČR.
 
Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996 a od roku 2003 je linka 112 v naší zemi dostupná ve všech telefonních sítích. Operátoři a operátorky na této evropské lince jsou schopni poskytnout pomoc v několika světových jazycích.
 
Tísňová linka 112 v Královéhradeckém kraji jesměrována na Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje (dále jen HZS Královéhradeckého kraje) v Hradci Králové – Plačicích, jehož výstavba začala v roce 2003, v květnu 2004 byla budova zkolaudována o rok později slavnostně otevřena. Královéhradecký kraj patřil společně s Moravskoslezským krajem k posledním, který v roce 2005 dokončil výstavbu střediska i s call centrem linky 112.
 
Krajské operační a informační středisko tísňové volání přijme, vyhodnotí a pokud nebude řešení události náležet HZS Královéhradeckého kraje do jeho věcné nebo místní působnosti, přepojí hovor přímo na příslušné operační středisko základních složek integrovaného záchranného systému, které jsou k řešení takové události příslušné, tzn. Policie ČR a Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje. Krajské operační a informační středisko HZS Královéhradeckého kraje je datově i hlasově propojeno s krajskými operačními středisky Policie ČR a Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje.
 
Počet volání na Telefonní centrum tísňového volání 112 v Královéhradeckém kraji v roce 2013 dosáhl 152 546, což je o 9 194 hovorů méně než v roce 2012. Nejvíce volání na linku 112 bylo zaznamenáno v lednu (13 813 volání), naopak nejméně, stejně jako v roce 2012, v dubnu (11 508 volání).
 
Na tísňovou linku 150 bylo v roce 2013 uskutečněno 20 439 volání, což je pokles o 1 775 volání oproti roku 2012. Nejvíce volání bylo přijato v červnu (2 385), nejméně pak v měsíci únoru (1 387). 
 
 
Vývoj počtu tísňových volání na TCTV Hradec Králové v letech 2006 – 2013
 
150
112
Σ
2006
24 070
146 465
170 535
2007
28 243
170 600
198 843
2008
25 829
146 722
172 551
2009
26 222
189 110
215 332
2010
20 978
158 364
179 342
2011
22 494
180 491
202 985
2012
22 214
161 740
183 954
2013
20 439
152 546
172 985