11. únor - Evropský den linky 112
Dne 11. února 2014 si připomeneme Evropský den linky 112.
Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie (dále jen EU).
Smyslem zřízení této celoevropské tísňové linky bylo poskytnout občanům členských států EU možnost obrátit se v nouzové situaci na záchranné složky (policie, hasiči, zdravotnická služba), a to na stejné číslo nezávisle na tom, ve které zemi se zrovna nacházejí, zdarma a z jakéhokoliv telefonního přístroje. Lidé totiž v rámci Evropy stále častěji migrují (ať již služebně či soukromě) a může být obtížné pamatovat si různá čísla národních tísňových linek, zejména ve stresové situaci.
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Způsob zavedení linky 112 stanovila vláda ČR svým usnesením z roku 2000 s tím, že jednotné evropské číslo tísňového volání - 112 bude provozováno souběžně se současnými národními linkami tísňového volání 150 pro potřeby požární ochrany, 155 pro potřeby zdravotnické záchranné služby a 158 pro potřeby Policie ČR.
Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996 a od roku 2003 je linka 112 v naší zemi dostupná ve všech telefonních sítích. Operátoři a operátorky na této evropské lince jsou schopni poskytnout pomoc v několika světových jazycích.
Tísňová linka 112 v Královéhradeckém kraji jesměrována na Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje (dále jen HZS Královéhradeckého kraje) v Hradci Králové – Plačicích, jehož výstavba začala v roce 2003, v květnu 2004 byla budova zkolaudována o rok později slavnostně otevřena. Královéhradecký kraj patřil společně s Moravskoslezským krajem k posledním, který v roce 2005 dokončil výstavbu střediska i s call centrem linky 112.
Krajské operační a informační středisko tísňové volání přijme, vyhodnotí a pokud nebude řešení události náležet HZS Královéhradeckého kraje do jeho věcné nebo místní působnosti, přepojí hovor přímo na příslušné operační středisko základních složek integrovaného záchranného systému, které jsou k řešení takové události příslušné, tzn. Policie ČR a Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje. Krajské operační a informační středisko HZS Královéhradeckého kraje je datově i hlasově propojeno s krajskými operačními středisky Policie ČR a Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje.
Počet volání na Telefonní centrum tísňového volání 112 v Královéhradeckém kraji v roce 2013 dosáhl 152 546, což je o 9 194 hovorů méně než v roce 2012. Nejvíce volání na linku 112 bylo zaznamenáno v lednu (13 813 volání), naopak nejméně, stejně jako v roce 2012, v dubnu (11 508 volání).
Na tísňovou linku 150 bylo v roce 2013 uskutečněno 20 439 volání, což je pokles o 1 775 volání oproti roku 2012. Nejvíce volání bylo přijato v červnu (2 385), nejméně pak v měsíci únoru (1 387).
Vývoj počtu tísňových volání na TCTV Hradec Králové v letech 2006 – 2013
|
150
|
112
|
Σ
|
---|---|---|---|
2006
|
24 070
|
146 465
|
170 535
|
2007
|
28 243
|
170 600
|
198 843
|
2008
|
25 829
|
146 722
|
172 551
|
2009
|
26 222
|
189 110
|
215 332
|
2010
|
20 978
|
158 364
|
179 342
|
2011
|
22 494
|
180 491
|
202 985
|
2012
|
22 214
|
161 740
|
183 954
|
2013
|
20 439
|
152 546
|
172 985
|