Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hasičské auto ROSS VIZA - aneb jak se daří naší bývalé technice

Převzato z POŽÁRY.cz

Vozidlo koupila obec Dobrá Voda u Hořic pro potřeby své jednotky dobrovolných hasičů. Ti provedli svou vlastní přestavbu na speciální požární vozidlo, které bylo schváleno do provozu v roce 2005. Vozidlo bylo vybaveno dvěma čerpadly PS-12 a výstrojí pro požární sport, ke kterému bylo auto využívané častěji než pro zásahovou činnost.

Cesta k JSDH
V roce 2009 vozidlo odkoupilo, vzhledem k jeho jízdním vlastnostem a rozměrům, město Mníšek pod Brdy pro potřeby jednotky SDH Stříbrná Lhota. Nákup byl realizován jako náhrada za zastaralý, ale dosud sloužící DA 8 – Tatra 805. Členové JSDH provedli další úpravu nástavby a dovybavili vozidlo do současné podoby.

1024x768.jpg

Podvozek, motor a převodovka
ROSS VIZA 332 je lehký terénní nákladní automobil hmotnostní kategorie do 7 tun v provedení 4×4, určený pro provoz v náročných terénních podmínkách s nezpevněnými cestami. Tento konkrétní kus byl vyroben v roce 1996.
Automobil ROSS VIZA původně sloužil v severočeských povrchových uhelných dolech jako montážní vůz. Byl vybaven hydraulickou rukou, malou valníkovou ložnou plochou a generátorem, umístěným v zadní části rámu pod ložnou plochou.
Rám vozu je svařovaný žebřinový, podélníky tvoří lisovaný profil U 200×70×7mm. Nápravy jsou tuhé portálové, s čelními redukcemi stálého záběru a olejovou náplní v kolech. Pohon předních kol homokinetickými klouby ELBE. Koncepčně vycházejí z náprav P V3S, upravených pro uchycení vinutých pružin s teleskopickými tlumiči a záchyty suvných sil.

1024x768.jpg

Vůz je poháněn motorem Avia o výkonu 76 kW při 2 400 ot./min. a objemu 3 596 cm3. Dosahuje s ním maximální rychlosti 60 km/h. Provozní hmotnost je 5 tun, celková pak 6 tun. Délka vozidla je 6 metrů, šířka 2,5 metru a výška 3,2 metru.
Uzávěrka diferenciálu je v obou nápravách. Provozní brzda je dvouokruhová se zátěžovou regulací, parkovací pružinová a působící na hřídel přídavné převodovky.
Spojku má vozidlo jednokotoučovou s tlumičem záběru. Spojka je axiálně odpružená a má kapalinové ovládání. Hlavní převodovka 5P20.40 je mechanická a předlohová s koly ve stálém záběru. Synchronizován je 2 – 5 rychlostní stupeň.
Přídavná převodovka je také mechanická, dvoustupňová s vypínatelným pohonem přední nápravy a pomocného pohonu. Ovládání je řešeno elektropneumaticky, přičemž převodové poměry jsou silnice 1 a terén 2.
Výbava
Vozidlo je vybaveno motorovým tlakovým čerpadlem Mitsubishi SERM-50V. Příslušenství k čerpadlu tvoří savice, sací koše a ejektor. V roletách pak mají hasiči uloženo ženijní nářadí a vybavení.
Nechybí hadice s příslušenstvím, kanystry, lana nebo džberová stříkačka a přenosný hasicí přístroj. V automobilu jsou i dvě kalová čerpadla. V nástavbě najdeme lezecké vybavení a elektrocentrálu s osvětlovacím stojanem a reflektorem.

1024x768.jpg

 

1024x768.jpg

Kabina
Kabina vozidla je celokovová, svařovaná a kompletně převzatá z vozidla TATRA 815. Kabina je vytápěna nezávislým naftovým topením. Sedadla řidiče a spolujezdce jsou odpružená, podélně i výškově nastavitelná. U typu VIZA 332 je kabina osmimístná. Řízení je šnekové, vybavené přímočarým hydraulickým posilovačem.

1024x768.jpg

 
Hasiči ze Stříbrné Lhoty se o vozidlo starají a přemýšlí o další rekonstrukci. Postupně automobil dovybavují a vylepšují. Zajímavě vyřešili nástup do kabiny řidiče přes stupínky na disku předního kola.

1024x768.jpg

1
2
3